Overgewicht naar evenwicht

Tips en wetenswaardigheden over afvallen

Het belang van zonlicht voor uw gezondheid

zon 200x200Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Ons lichaam kan het zelf aanmaken in de huid onder invloed van de ultraviolette B-stralen uit het zonlicht. Om vitamine D in je huid te kunnen aanmaken moet de zonkracht echter wel een bepaalde sterkte hebben.
Nederland ligt op 51 graden noorderbreedte. Op deze breedtegraad hebben de uv-stralen van de zon alleen tussen 11.00 en 15.00 uur en alleen in de maanden mei tot medio september voldoende kracht om de huid tot vitamine D-vorming aan te zetten. In de herfst en de winter is de dus zonnekracht te laag om voor voldoende vitamine D te zorgen. En dat is om twee reden vervelend. Ten eerst is Vitamine D een vitamine die je niet makkelijk voldoende binnenkrijgt via je voeding. Eigenlijk alleen vette vissoorten (haring, makreel, zalm) en de olie daaruit (vooral levertraan) bevatten veel vitamine D. Van andere producten zoals eieren moet je er erg veel eten om voldoende vitamine D binnen te krijgen. En ten tweede is vitamine D één van de oudste vitamines uit de evolutie, hetgeen betekent dat deze gedurende miljoenen jaren van evolutie veel belangrijke functies in je lichaam heeft gekregen.
 
Een gebrek aan vitamine D kan een negatieve invloed op veel functies in je lichaam hebben. Zo lijken een aantal degeneratieve ziektes, zoals botontkalking, spierkracht, artrose, hart en vaatziekte, een relatie te hebben met een tekort aan vitamine D. Ook gevoelens van depressie en  zwaarmoedigheid worden in verband gebracht met een tekort aan vitamine D. Een studie uit 2008 (http://www.vumc.nl/onderzoek/nieuws/1291263/) toonde aan dat ouderen met een lager vitamine D-gehalte meer risico lopen depressief te worden dan mensen met een gezond vitamine D-gehalte.

Reden genoeg om jezelf goed te voeden met daglicht. Geef jezelf dagelijks zonlicht door minstens één keer per dag even een zonnetje mee te pakken. Het liefst midden op de dag en zónder zonnebrandcrème. Een kwartiertje is al voldoende om een voorraadje vitamine D aan te maken (ook wanneer het bewolkt is of regent!). Blijf je langer buiten en schijnt de zon volop bescherm je huid dan tegen de schadelijke UVA-straling.

 

Voed jezelf goed, geeft jezelf licht en (frisse)lucht!

Contact

1. Klik hier voor het web invulformulier.

2. Wij bellen u terug!

Geef hier uw naam, telefoonnummer en eventueel uw emailadres en we bellen u binnen 24 uur terug:

Naam (*)
Ongeldige invoer
Telefoonnummer (*)
Ongeldige invoer
Plaats
Ongeldige invoer
Email
Ongeldige invoer

3. Bel ons op:

0544 37 5131

 

Equili® hoofdvestiging & postadres
Spreekuur & praktijk locaties
Meer weten? Bakker & Metz
Wentholtstraat 101
 
7131 XK Lichtenvoorde
 
Telefoon +31 (0) 544 37 5131
Links
 
 
 
 
  Inloggen partners