Overgewicht naar evenwicht

Tips en wetenswaardigheden over afvallen

Tips voor de herfstdips…

herfst fietstochtHeerlijk, het is herfst!  Of is het voor u “o nee, het is herfst? Eenieder ervaart deze periode op zijn of haar eigen wijze. Sommigen genieten intens van de overgang van de zomer naar de herfst en van de herfst zelf: de natuur, de dieren om hen heen, de kleding die veranderd. Anderen beleven de herfst als een nare periode: het koude en gure weer, de kortere dagen, het donkerder worden…

Hoe je dit seizoen ook beleeft, elke seizoenwisseling gaat gepaard veranderingen. Niet alleen in de natuur, maar ook in ons lichaam. Zo past ons lichaam zich bij elke overgaan weer opnieuw aan de (weers-)omstandigheden. Is het buiten kouder, dan gaan we vaak anders eten om ons lichaam gezond te houden. Hetgeen betekent dat het immuunsysteem en de uitscheidingsorganen, zoals de lever, nieren, darmen en bij de jongsten onder ons ook de thymus, meer belast worden. Is het buiten minder licht, dan voelen we ons vaak minder energiek en komen we ’s ochtends minder makkelijk uit bed. De hoeveelheid daglicht doet wat voor ons en heeft effect op ons bioritme, ons slaap- en waakcyclus, welke geregeld wordt in het zenuwstelsel en hormoonstelsel. 

Deze veranderingen in ons lichaam zijn we ons vaak niet bewust, maar zijn er wel. Bij elke seizoenwisseling weer opnieuw. Om de overgang van de zomer naar de herfst voor jou en je lijf soepeler te laten verlopen, hebben wij een aantal praktische tips voor je:

  1. Ga naar buiten en adem bewust frisse lucht in. Wind hoort bij de herfst. Laat je hierdoor niet weerhouden om naar buiten te gaan. Bescherm je eventueel tegen wind, bijvoorbeeld met een winddichte sjaal, oorwarmers of jas. Voed jezelf ook in de herfst met frisse lucht!
  2. Zoek de warmte op, ga bijvoorbeeld naar de sauna of neem een warm (voeten)bad.
  3. Eet bewust, bij voorkeur ingrediënten uit het herfstseizoen. Omdat het deze periode qua temperatuur kouder wordt, is het helpend om jezelf te voeden met eten dat je energetisch opwarmt. Verwarmende voedingsmiddelen zijn vaak droog, klein, rood of oranje van kleur. Denk bijvoorbeeld aan rode paprika en pompoen, peper, kaneel en nootmuskaat. Uiteraard kunnen onze voedingsdeskundige jou hierbij helpen.
  4. Omdat de dagen korter worden en ook zonkracht afneemt, is het belangrijk om je vitamine D op peil te houden. Een vitamine D tekort kan onder meer leiden tot sombere gevoelens. Ga daarom naar dagelijks buiten en laat daglicht op je schijnen. Ook al is het bewolkt of niet lekker weer! Of maak in overleg met je arts gebruik van een vitamine D supplement om te voorkomen dat je vitamine D waarde daalt.
  5. Sommige mensen hebben ook baat bij lichttherapie. In dat geval wordt kunstmatig licht (zonder UV straling) op de ogen geschenen (je hoeft dus niet in de lamp te kijken, maar kunt bijvoorbeeld ook een boekje lezen terwijl het licht op je ogen schijnt). Het dag- en nachtritme en de natuurlijke aanmaak van melatonine wordt op deze wijze beïnvloed. Gebruik zo'n lamp in ieder geval niet in de avond, omdat dit je slaapritme kan verstoren!
  6. Geniet van al het moois dat er in deze tijd is, zoals de prachtige kleuren en geuren van de bladeren of paddenstoelen en dennenappels. Maak eens een herfsttafel met herfstbladeren, kastanjes, eikels, pompoenen, 'lampionnetjes', of een leuk zelfgemaakt herfstkaarsje. Breng de herfst in huis!

Contact

1. Klik hier voor het web invulformulier.

2. Wij bellen u terug!

Geef hier uw naam, telefoonnummer en eventueel uw emailadres en we bellen u binnen 24 uur terug:

Naam (*)
Ongeldige invoer
Telefoonnummer (*)
Ongeldige invoer
Plaats
Ongeldige invoer
Email
Ongeldige invoer

3. Bel ons op:

0544 37 5131

 

Equili® hoofdvestiging & postadres
Spreekuur & praktijk locaties
Meer weten? Bakker & Metz
Wentholtstraat 101
 
7131 XK Lichtenvoorde
 
Telefoon +31 (0) 544 37 5131
Links
 
 
 
 
  Inloggen partners